Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Výcvik všestranného psa Manfreda Müllera

14. 9. 2009

Jak už to bývá, s některými názory autora se dokážu ztotožnit a mluví mi z duše, jiné vyhmátnou mé chyby a už se kroutím jak žížalka na sluníčku, abych sdělenou pravdu dokázala přijmout, ovšem některé myšlenky autora mě zase přivedly až k bujnému veselí. Z těch srandovních  bych rozhodně citovala autorův názor, že pracovní pes, který do dvou let nesloží všechny tři stupně všestranné zkoušky by se neměl zařazovat do chovu. Nevím, nevím, kolik hovawartů pan autor úspěšně připravil do dvou let, ale vsadím svoje nejnovější botičky, že pan cvičitel rozhodně necvičil pejsky při zaměstnání a nestaral se o početnou rodinu. Takže k němu musím být přece jen shovívavá.  Je to přece jen chlap.

Avšak potěšil mě rozhodně tím, že hovawarty počítá do sedmi plemen jím uznávaných  pejsky všestrannými, kteréžto slovo mu nahrazuje kategorii psů pracovních, kam by chtě-nechtě musel počítat i psy lovecké… Hovíkům přiznává charakter: temperamentní, vytrvalý, tvrdý, snáší drsné počasí, vždy připraven k boji a obraně, věrný, závislý na lidech a ostražitý. (Nakonec, autor je původem Němec, tak by byl sám proti sobě, pomlouvat hovíky.)

 Velkou pozornost věnuje nejútlejšímu věku psa. Stejně jako já zastává názor, že čím mladší štěně, tím rychleji se vyvíjí a učí a že jen spolehlivé základy nám v budoucnu přinesou šikovného a vyrovnaného psa. Proto klade velký důraz na výběr štěněte a na prostředí, v němž probíhají první týdny rozvoje. Překvapilo mě, že už pouhé vážení štěňat v průběhu prvních dvou týdnů má vliv na rozvoj nervové soustavy prťat a působí jakožto první otužovací nácvik proti psychickému stresu. A já trubka myslela, že se štěníci váží jen aby se chovatel ujistil o jejich správném hmotnostním přírůstku a v případě neprospívání nasadil příkrm.

Rozvíjet u štěněte máme následující pudy:

Stopařský 1.schopnost zaznamenat stopy člověka

                  2.snaha stopu s čenichem u země sledovat

Kořistnický -snaha kořist chytit, držet a zabít

Aportovací -kořist vzít od člověka, schovat, zahrabat nebo přenášet

Pohybu a dynamičnosti – hravost - chuť k pohybovým aktivitám

Smečkový -snaha zdržovat se v lidské, či psí společnosti, do které se cítí být začleněno, pud schopnosti prosadit se, ochranný, hlídací, podřízenost, ovladatelnost

Obranný schopnost bránit se fyzickému a psychickému nátlaku, popř. otevřenému útoku 

Úkolem výchovy psa je

1.vzbudit v psovi zájem o VZÁJEMNOU spolupráci

2. usměrnit zájem psa o provádění PŘESNÝCH úkolů

3.zajistit, aby se požadovaná práce stala pro psa vášní

(bože můj, ale jak...) 

Všeobecně jsou známy dva přístupy k výchově:

Autoritativní(A) pes se učí s láskou a se  správnou mírou disciplíny

Přátelský      (P)                                                                    laskavosti

A   Psovod vystupuje jako autorita ve smyslu vůdce smečky – vychovává pomocníka

P                                          přítel, druh ve smečce – vychovává kamaráda

Důsledkem je

A pes má psovoda rád, respektuje ho jako výše postaveného, úkoly plní rád a ochotně. I když jsou v rozporu s jeho zájmy, usměrnění bere jako bezpodmínečná a trvalá

P pes má psovoda rád jako sobě rovného, příkazy plní rád a ochotně, pokud nejsou v rozporu s jeho vlastními zájmy, opravy chování přijímá omezeně, pokud vůbec

Autor klade na psovoda nezvykle vysoké nárokyJ, dle jeho mínění musí psovod:

1. mít pevné nervy, být psychicky zdravý, morálně bezúhonný,  musí se ke psu chovat stále stejně

2.musí mít znalosti zoopsychologie, znát vlastní slabá místa, mít dobrou rozlišovací schopnost

3.musí ovládat procvičovanou látku do detailů, znát význam toho, co dělá

4. musí se rychle a správně rozhodovat, mít radost z práce a mít silnou vůli, osobní zájem na rozvoji psa

5. musí znát svého psa, umět se vžívat do jeho pocitů a pravidelně s ním pracovat. Jen s láskou, porozuměním, vcítěním se, trpělivostí, klidem, vytrvalostí, prozíravostí,důsledností a pravidelností je možné naučit psa všechny cviky bez použití násilí tak, aby jim pes rozuměl a prováděl je s nadšením

6. psovod musí umět užívat svůj hlas!!!!!!!!!Vyjádřit povel,pochvalu,pokárání se správnou intonací

7. Psovod nesmí na psa křičet, nebo naopak neustále chválit

8. musí se vyvarovat toho, aby charakter psa přizpůsoboval svému

9. musí jasně rozlišovat výcvik a hru a nikdy nedopustí, aby výcvik přešel do hry

10. musí myslet na to, že pes ho neustále pozoruje a dokáže odhadnout jeho záměry.

Nejdůležitější pravidla výcviku: 

NAUČTE PSA ROZUMĚT TOMU, CO OD NĚJ CHCETE!!!!!!!!!!!!!!!

JESTLIŽE PES ROZUMÍ POVELU, TRVEJTE NA JEHO PROVEDENÍ!!!!!!!!KDYŽ PES DĚLÁ CO CHCETE, VYŽADUJTE PROVEDENÍ RYCHLE, PŘESNĚ A S RADOSTÍ

Spolupráce pro psa musí být radostí – proto cvičte přiměřeně věku a schopnostem psa, po kratších intervalech, doba cvičení nemá nikdy přesáhnout dvou-deseti minut, pak musí následovat desetiminutová hra, důležité je cvičit denně 

          UČENÍ ŠTĚNĚTE 

1.stopování                                                    od 5.týdne

2.pronásledování a nošení kořisti                    od 5. týdne

3.jízda autem                                                 od 6. týdne

4.chůze na vodítku                                         od 7. týdne

5.čistotnost                                                    od 2. měsíců

6. neskákat na lidi                                          od 2. měsíců

7.sedni                                                           od 2. měsíců

8.přijít na zavolání                                          od 2 měsíců

9.chůze s člověkem bez vodítka                     od 2 měsíců

10. fuj:žebrání, kradení, požírání blivajzů         od 2 měsíců

11. zůstaň                                                       od 9. týdne

12. lehni                                                         od 11. týdne

13.být sám                                                     od 11.týdne

14. nekousat co se nemá                                od 3. měsíců

15. štěkej

s tím si máme vystačit zhruba do 5. měsíce , pak nastávají školní léta našeho pejska: 

VÝCHOVA MLADÉHO PSA 

Od 6. měsíce začíná „školní věk“, začíná se chodit na cvičák, pes by měl ovládnout cviky

Lehni – zůstaň

Sedni – zůstaň

Ke mně

Štěkej

Chůze na volno u nohy

Chůze na vodítku u nohy

Stůj - zůstaň 

Dále nám autor podrobně rozpitvává metodiku jednotlivých cviků a kniha končí doporučením tréninkových dávek již vycvičeného psa.

Celkově se mi kniha moc líbila. Jen se obávám, že začátečníkům musí být spousta věcí dost nejasná, protože některé doporučení a jejich příčiny začne člověk chápat teprve, když si sám, vlastním úsilím, opravdu psa zkusí vycvičit.

Je moc těžké přiznat si, že samotným kamarádským přístupem ke psu si možná psa dokážeme vycvičit na docela solidní úroveň, stále ovšem zůstaneme odkázáni na momentální náladu psa, zda se rozhodne našim povelům vyhovět či ne. Vysvětluje to ovšem zkušenost, proč si tolik hovíků začne dělat pod bedlivým okem rozhodčího, co chce. Velmi rychle totiž přijdou na fakt, že  je psovod v tomto případě  naprosto bezmocný, co se týče důslednosti. A tak  největším uměním je dosáhnout toho, že našeho psa ani ve snu nenapadne, že by mohl psovoda neposlechnout…

Tak hodně štěstí při provozování tohoto praktického umění a rozhodně se nenechte  odradit, když do těch dvou let na IPO3 nedosáhnete!!! Hovíci totiž dostanou tu správnou chuť do práce teprve až po třech letech, když konečně dospějí...